نور شریعت

فقه سیاسی- فقه عبادی - فقه معاملاتی- کلام- عقاید- تفسیر-پاسخ به سوالات مذهبی

نور شریعت

فقه سیاسی- فقه عبادی - فقه معاملاتی- کلام- عقاید- تفسیر-پاسخ به سوالات مذهبی

نور شریعت

این وبلاگ جهت آشنایی با تالیفات ارزشمند و آثار استاد گرانقدر حضرت آیت الله شریعتمدار جزایری میباشد

بایگانی

۲۹ مطلب در دی ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

بسم الله الرحمن الرحیم

یاصاحب الزمان ادرکنی

الصبر والصمود فی ثقافة الانتظار

الصبر و الانتظار متلازمان مفهوما ومصداقا ای یتبادرکل منهما من الاخرولایوجد فی الخارج مصداق کل منهما الامع الاخرفلا ینتج الصبر الا مع الانتظار و لا یتحقق الانتظار الا مع الصبرو قد یلازم الصبر فی الانتظار تحمل المشاق واعتناق المصائب والظفرعلی المطلوب لایحصل الا بالصمود والاستقامه وللانتظار فی ثقافة الاسلام و  التشیع منزله رفیعه ومکانه مرقومه فی الروایات الوارده فی المهدویه فان للمهدی علیه السلام غیبه وحیره یضل فیهاالناس ولایهتدی فیها القلیل ممن وفی لرعایه الحق فی اهل البیت وفیما اوصی النبی  فیهم فعن امیرالمومنین ((یکون لغیبته حیره یضل فیها اقوام ویهتدی آخرون اولئک خیار الامه مع ابرارالعتره)) [1]

  • ۰
  • ۰

مجتمع آموزش عالی فقه

مدرسه عالی فقه تخصصی

گروه فقه مقارن

درس:

    فقه عبادات مقارن1  

استاد:

حضرت آیة الله شریعتمدارجزائری(دام عزّه)

طرح وتنظیم:

سیدحسین توکلی

1393

 

باسمه تعالی

الطهارة

  • ۰
  • ۰

  • ۰
  • ۰

نماز اولین عبادتی است که در اسلام بر انسان واجب شده است و پیامبر صلی الله علیه واله درآغازبعثت هنگامی که در مکه بود آن را اقامه میکرد خداوند در قرآن با تعابیر مختلفی آن را وظیفه انسان قرار داده است از جمله این آیه است 

 ç 

 همانا نماز بر مومنین وظیفه ای واجب در اوقاتی خاص قرار داده شده است

 در این آیه نماز به عنوان یک وظیفه ثابت در اوقات مخصوص برای مومنین فرض شده که از اخلال به آن و کم و زیادکردن درآن منع شده است.  

طبق این آیه  مومنین وظیفه دارند تا در حفظ و اقامه نماز همت داشته باشند و در رعایت اجزا و شرایط آن تلاش و کوشش بیشتری به نمایند واختصاص این وظیفه به مومن برای  اشاره به این است که بر پا داری نماز از ایمان به خدا است و هرکس در نماز سستی کند از ایمان بهرهای ندارد و این مومن است  که از خواندن نماز سود می برد و خداوند خواسته مومن را بر ادای نماز ترغیب کند و در آیه دیگر فرمود

  • ۰
  • ۰

 تعریف الطهاره: قال الشیخ فی المبسوط الطهارة فی اللغة هی النظافة و فی الشریعة عبارة عن ایقاع افعال فی البدن مخصوصة علی وجه مخصوص یستباح بها الدخول فی الصلاة و هی علی ضربین طهارة بالماء و طهارة بالتراب فالطهارة بالماء علی ضربین احدهما یختص بالاعضاء الاربعة فتسمی وضوءا و الاخر جمیع البدن فتسمی غسلا و التی بالتراب یختص عضوین فقط علی ما سنبینه ( المبسوط 1/4)

  • ۰
  • ۰

فصل سوم ادله ولایت فقیه                                                                                                فقها دراثبات ولایت فقیه استدلال کرده اند به ادله اربعه از کتاب , سنت, عقل واجماع بادیدگاههای مختلفی که داشته اند واز آنها استفاده دیدگاه ولایت عامه مطلقه به نظر درست می باشد براین اساس مادراین فصل ادله این دیدگاه رابه اختصار بررسی می کنیم وتفصیل بیشتررا به کتاب اجتهاد وتقلید که از موسوعه فقهیه ماچاپ شده است موکول می نمائیم 0                                                            برخی ازفقها به آیاتی ازقرآن برثبوت ولایت مطلقه فقیه استدلال کرده ا ند لیکن به نظر دلالت آنها                            براین موضوع تمام نیست ونمی توان ازاین آیات ولایت مطلقه رااستفاده کرد ازاین جهت ازبیا آنها                                 صرف نظرکردیم وهر کس به خواهد به این استدلال وپاسخ آن اطلاع یابد به کتاب اجتهاد وتقلیدی                       کهبه آن اشاره شد رجوع نماید 0  

اما اجماع ودلیل عقل درکلمات فقها درفصل دوم گذشت ونیاری به تکرارنیست وخلاصه دلیل عقلی درکلمات فقها باتعابیرمختلفی که دارند به یک چیز اشاره دارد وآن ضرورت

  • ۰
  • ۰

بسم الله الرحمن الرحیم

فقه سیاسی

 بخش اول مفهوم فقه سیاسی                 یاصاحب الزمان ادرکنی

فقه سیاسی یک واژه است که ازدوواژه ترکیب یافته واژه فقه وواژه سیاست ویک معناومفهوم دارد0 ودراین نوشتاربررسی این موضوع رامی کنیم که ترکیب دوواژه چگونه یک مفهوم رامی رساندوچه نسبتی ازنسب اربع میان این دوواژه است که این ترکیب دومفهوم رابه یک مفهوم مبدل ساخته است 0 

پذیرفتن هرکدام ازنسبت تساوی یاتباین یاعموم وخصوص مطلق ویامن وجه بستگی دارد به معنا ومفهومی که ازاین دوواژه داشته باشیم اگربه گوییم سیاست ماعین دیانت است نسبت تساوی رابایدمیان این دوواژه پذیرفت واگربه گوییم سیاست ازدین جداست وهیچگونه ارتباطی میان این دونیست نسبت تباین راواگرسیاست رابه برخی ازاحکام دین اختصاص دهیم وبخش ویژه ای ازفقه راسیاست به دانیم نسبت میان این دوواژه عموم وخصوص مطلق خواهد بود چنانچه عکس این رااگربه گوییم باز همین نسبت میان این دومی باشد واگردومعنای عام برای هردودرنظرگرفتیم که دربرخی ازمصادیق باهم مشترک هستند نسبت میان آنها عموم وخصوص من وجه می باشد0

  • ۰
  • ۰

بسم الله الرحمن الرحیم

عزاداری سالار شهیدان اباعبدالله الحسین و اهل بیت درشوشتر

نگارش حضرت آیة الله سیدنورالدین شریعتمدار جزایری

  1. تاریخچه عزاداری شیعیان ایرانیان

عزاداری برای شهدای کربلا از همان روز عاشورا بعد از شهادت هر شهید شروع شد و برای امام حسین علیه‌السلام نیز بعد از شهادت آن حضرت و برگشتن ذوالجناح اسب آن بزرگوار از میدان به خیمه‌ها پس از شهادت برگزار شد سپس روز یازدهم محرم در هنگام عبور اسرای کربلا از قتله گاه شهیدان که زنهاودختران عزیزان خودرا کشته وبابدنهای پاره پاره دیدند شدت یافت

  • ۰
  • ۰

بسم الله الرحمن الرحیم 

شخصیت حضرت آیت الله العظمی  سید موسی شبیری زنجانی از ابعاد گوناگونی از جمله شخصیت علمی و فضائل اخلاقی  قابل بررسی است ، و شناخت بهتر معظم له در هریک از این ابعاد نیازمند به کاوش بیشتری است که با تلاش بیشتر بتوان به عمق هر یک از این موارد پی برد با بررسی  ابعاد  شخصیتی و دیدگاههای ایشان  متوجه میشویم   که در هر کدام از این فضائل در مراتب بسیار عالی هستند، ما در این نوشتار تنها  به یکی از فضایل شخصیتی ایشان اشاره ای کوتاه داریم و آن فضیلت علمی و تحقیقی ایشان است که با  بررسی کوتاهی  در آثار معظم له انجام می شود.

  • ۰
  • ۰

بسم‌الله الرحمن الرحیم

یکی از آرزوهای مهم و باارزش برای هر دانشجو و هر دانش‌پژوه در هر دانشی، شناخت اندیشه و نظریه کارشناسان آن رشته می‌باشد. زیرا بدون این شناخت، درک و فهم آن دانش میسر نیست و پژوهش در آن دانش امکان‌پذیر نیست به‌ویژه دانش‌های علوم حوزوی که کارشناسان این نوع از دانش‌ها ثمره یک‌عمر تلاش در فراگیری و تحقیق خود را در ضمن نوشتاری ارائه کرده‌اند وهمت آنان عرضه کردن نتایج فراگیری فرادهی فکر و اندیشه در تحقیقات خود و دیگران بوده است.